5 pasi in gestionarea conflictelor

De unde pleaca conflictele?



Suntem diferiti, iar acesta este un lucru bun, dar care genereaza de cele mai multe ori neintelegeri sau conflicte. Avem un experienta de viata diferita si drept urmare valori si perceptii diferite. Ne exprimam emotiile diferit, la unii nevoia de putere, de a domina este mai mare decat la alte persoane. Nevoile noastre sunt diferite iar de multe ori problemele personale ne afecteaza interactiunile cu cei din jur.

Toate acestea cauzeaza neintelegeri, iar pentru a le lamurii este bine sa comunicam. Usor de zis, greu de facut.
Conflictele interumane sunt inevitabile, ele apar in viata de zi cu zi, atat personala cat si profesionala. Ele de aparut, apar inevitabil, important este modul in care sunt finalizate.

Cum putem schimba sau influenta finalul?

Let’s talk!



1. Pozitionarea - Asertiva

Cum il vad eu pe cel de langa mine? Inferior, superior, la acelasi nivel?
Consider ca eu am dreptate?
Oare exista cineva pe lumea asta care sa detina adevarul absolut?
Ei bine NU!
Nu exista adevar absolut, ci fiecare are “dreptatea sa” fiecare are perceptia sa despre adevar. Ideea e – sa se ajunga pe cat posibil la o perceptie similara de ambele parti.
Asa ca primul pas este sa il privesc pe celalalt ca si egal, pentru ca fiecare are propria perceptie asupra realitatii.
Pozitionarea este modul cum te percepi pe tine in comparatie cu celalalt! In functie de felul cum te percepi fata de el, vei alege, involuntar felul cum interactionezi cu el!

2. Ascultarea punctului de vedere. 
Asculta:
  • Ce spune interlocutorul – informatii, fapte, situatia, parerile sau convingerile descrise sau promovate de acesta 
  • De ce afirma aceste lucruri – motivul pentru care aceste informatii, fapte, situatii, pareri sau convingeri sunt importante pentru el. 
3. Clarifica si confirma:

Clarifica – pune intrebari pentru a avea o imagine cat mai clara asupra situatiei. Nu face presupuneri!
Concluzioneaza – recapituleaza pentru a te asigura ca ai inteles corect punctul de vedere.

4. Impactul  si obiectivul comun - afirmarea lucrului important pentru tine si motivul acestuia.

Este important ca discutia sa plece de la interlocutor, de la cum vede el situatia iar apoi sa se incheie cu asteptarile tale si cu ceea ce este important pentru tine.

5. Cautarea de solutii (mai multe solutii astfel incat sa se poata analiza mai multe variante).

...iar solutia aleasa sa fie acceptata de ambele parti.